Dag 38. Wo 22/5. Palas-Ribadiso da Baixo. 26/1006. - Reisverslag uit Arzúa, Spanje van Jolanda en Gerrit - WaarBenJij.nu Dag 38. Wo 22/5. Palas-Ribadiso da Baixo. 26/1006. - Reisverslag uit Arzúa, Spanje van Jolanda en Gerrit - WaarBenJij.nu

Dag 38. Wo 22/5. Palas-Ribadiso da Baixo. 26/1006.

Blijf op de hoogte en volg Jolanda en Gerrit

23 Mei 2013 | Spanje, Arzúa

Eerst mistig later zon, (vanaf 12 uur). We worden door onze Spaanse buren al om 6.00 wakker gemaakt maar blijven tot 7.00 liggen. Na een ontbijt bij een bar aan de overkant starten we echt om 8.15uur. We lopen het stadje uit en lopen de camino die evenwijdig aan de snelweg loopt. Dan weer links, dan weer rechts volgen we een mooi grindpad. In San Xiao ( 9km) drinken we koffie en komen Truus weer tegen. Daarna moeten we eerst dalen en daarna weer stijgen door een eucalyptus bos . Het ruikt heerlijk. In de voorstad van Melide haalt Gerrit een stempel bij een klein kerkje en eten we op de trap van het kerkje ons fruit van gisteren op. ( druiven en twee appeltjes) . (15 km). In Melide (19km) lopen we door het drukke historische centrum . Er lopen veel pelgrims. Melide is het geografische centrum van Galicië. Hier komt de uit Oviedo komende camino Primitivo, de oudste Sint-Jacobs route, in de camino Frances uit. Dit verklaart de vele pelgrims en rugzakken op de terrassen. Dan is het weer dalend en stijgend richting Boente (20km). We drinken daar een biertje of cola en eten daar een stuk cake en banaan op ons stokbroodje van gisteren. Daarna weer dalend over een prachtig pad en richting Rabadiso, onze eindbestemming voor vandaag. Plotseling zien we een mooie alberge en pelgrims met hun voeten in bet water . We besluiten met zijn drieën acuut hier te stoppen en vragen of er nog plaats is. Dat is er , en een half uur later hebben we een bed en na de douche zoeken we de bar voor een biertje . We zitten bijna de rest van de middag op het terras , doen voor de laatste keer een wasje en gaan daar ook om 19.00 eten. Gerrit en Toon nemen een menu pelegrino en Jolanda eet lentigges soep en een salade met kaas. Om 20.30 wordt het kouder en willen we binnen koffie drinken en naar de voetbalwedstrijd kijken . ( Finale Champions Leage ) Dat lukt beiden niet, er is geen plek om te zitten en de voetbalwedstrijd is pas op zaterdag. Om 21.30 zoeken we onze bedden weer op.

Jolanda en Gerrit

Lieve familie, vrienden, collega's en relaties. Hier is de weblog van Jolanda en Gerrit. We hebben besloten onze grote passie (camino's lopen) aankomende twee jaar te combineren met een sponsorloop. Plan is om in 2012 en 2013 de 3100 km tussen onze woonplaats Amsterdam en Santiago de Compostela wandelend te overbruggen. Het opgehaalde sponsorgeld is voor de stichting Two sisters. http://www.twosisters-nederland.nl. Daarover later meer. We proberen in de komende tijd tot eind april de grens van Belgie en Frankrijk te bereiken.(totaal ongeveer 500 km) We starten vanaf Amsterdam met het Pelgrimspad dat tot Den Bosch loopt.(203km) Daarna volgen we door Belgie de Via Monastica, die ons via Postel, Namen en Diest richting Rocroi brengt.(grens Belgie en Frankrijk,500km). Op 1 mei vertrekken we dan voor onze lange wandeltocht van minimaal 50 dagen. We nemen de tent mee en zullen net als tijdens onze wandelreis in 2010 ( van Porto, Lissabon naar Santiago en Finisterre in Spanje) overnachten in speciale voor pelgrims georganiseerde overnachtings adressen (vaak in kloosters, abdijen of primitieve herbergen, of bij mensen thuis). We willen dan minimaal 1300 km gaan wandelen zodat we kunnen stoppen in Bergerac (Zuid-Frankrijk). Het restant van Bergerac naar Santiago lopen we dan in het voorjaar van 2013. Tijdens deze reis zullen we jullie op de hoogte houden van onze avonturen via deze weblog. We gaan later ook nog uitleggen hoe jullie ons kunnen sponsoren.

Actief sinds 19 Dec. 2011