Dag 21. Zo 5/5. Villafranca-Villafria 32/525km. - Reisverslag uit Villafría de Burgos, Spanje van Jolanda en Gerrit - WaarBenJij.nu Dag 21. Zo 5/5. Villafranca-Villafria 32/525km. - Reisverslag uit Villafría de Burgos, Spanje van Jolanda en Gerrit - WaarBenJij.nu

Dag 21. Zo 5/5. Villafranca-Villafria 32/525km.

Blijf op de hoogte en volg Jolanda en Gerrit

07 Mei 2013 | Spanje, Villafría de Burgos

Zonnig 27 graden.
We staan om 6.30 op en ontbijten in de keuken. Om 7.30 lopen we de herberg uit en moeten direct steil omhoog tegen de Monte de Oca. Na een uur klimmen zijn we boven (1162 meter). Het uitzicht is weergaloos op een met sneeuw bedekte bergen. De grond waarop we staan heeft ook nog een ijslaagje. Daarna is het afdalen door een bos en daarna over een grindpad. Om 10.15 zijn we in San Juan de Ortega (13km) waar we de kerk bezichtigen en koffie drinken. Het terras zit vol bekende pelgrims. Om 10.45 lopen we verder het dal in richting Ages en om 12.15 zijn we in Atapuerca (19km). Atapuerca behoort sinds 1994 tot een van de belangrijkste archeologische vindplaatsen ter wereld. Hier zijn oude resten van de 800.000 jaar geleden levende "eerste Europeaan" , de homo antecessor, gevonden. Sinds 2000 staat de opgravingsplaats op de cultureel werelderfgoedlijst van de UNESCO. We komen ook een gezin met 3 kleine kinderen en twee ezels tegen , zij lijken op degenen die we vorig jaar gezien hebben in Frankrijk, richting Santiago, maar dan nu op de terugweg. We lunchen bij de bar en besluiten verder richting Burgos te lopen omdat het nog vroeg in de middag is. Het is heerlijk zonnig met een windje . We moeten via een steenachtige klim naar een hoogvlakte (Matagrande 1081 meter) . Het lopen op zo'n keienpad is zwaar , het is wel bijzonder omdat er hier en daar oude steencirkels liggen. Het is nog steeds onduidelijk waar die cirkels vandaan komen en hoe oud ze zijn.Daarna aan de andere kant dalen over de keien naar Villalval en Cardenuela (25km) waar we wat drinken in de schaduw op een bankje. We lopen door naar Orbaneja-Rio-pico (28km) en zijn moe. We lopen verder naar Villafria (32km) waar we tegen een hotel aanlopen. We besluiten om te stoppen en boeken een kamer voor een pelgrimsprijs (34 euro). Jolanda neemt weer uitgebreid een bad en ik kijk op canal+ de kampioenswedstrijd van Ajax-Willem II (5-0). Wat een toeval en wat een leuke wedstrijd. Om 20.30 eten we beneden in het restaurant een menu van 10.50 euro inclusief wijn . Het is tot nu toe de slechtste maaltijd die we gegeten hebben , maar wel met de lekkerste wijn.

Jolanda en Gerrit

Lieve familie, vrienden, collega's en relaties. Hier is de weblog van Jolanda en Gerrit. We hebben besloten onze grote passie (camino's lopen) aankomende twee jaar te combineren met een sponsorloop. Plan is om in 2012 en 2013 de 3100 km tussen onze woonplaats Amsterdam en Santiago de Compostela wandelend te overbruggen. Het opgehaalde sponsorgeld is voor de stichting Two sisters. http://www.twosisters-nederland.nl. Daarover later meer. We proberen in de komende tijd tot eind april de grens van Belgie en Frankrijk te bereiken.(totaal ongeveer 500 km) We starten vanaf Amsterdam met het Pelgrimspad dat tot Den Bosch loopt.(203km) Daarna volgen we door Belgie de Via Monastica, die ons via Postel, Namen en Diest richting Rocroi brengt.(grens Belgie en Frankrijk,500km). Op 1 mei vertrekken we dan voor onze lange wandeltocht van minimaal 50 dagen. We nemen de tent mee en zullen net als tijdens onze wandelreis in 2010 ( van Porto, Lissabon naar Santiago en Finisterre in Spanje) overnachten in speciale voor pelgrims georganiseerde overnachtings adressen (vaak in kloosters, abdijen of primitieve herbergen, of bij mensen thuis). We willen dan minimaal 1300 km gaan wandelen zodat we kunnen stoppen in Bergerac (Zuid-Frankrijk). Het restant van Bergerac naar Santiago lopen we dan in het voorjaar van 2013. Tijdens deze reis zullen we jullie op de hoogte houden van onze avonturen via deze weblog. We gaan later ook nog uitleggen hoe jullie ons kunnen sponsoren.

Actief sinds 19 Dec. 2011