Dag 11. Do 25/4. Ostabat-Jean P d Port. 21/237km - Reisverslag uit Saint-Jean-Pied-de-Port, Frankrijk van Jolanda en Gerrit - WaarBenJij.nu Dag 11. Do 25/4. Ostabat-Jean P d Port. 21/237km - Reisverslag uit Saint-Jean-Pied-de-Port, Frankrijk van Jolanda en Gerrit - WaarBenJij.nu

Dag 11. Do 25/4. Ostabat-Jean P d Port. 21/237km

Blijf op de hoogte en volg Jolanda en Gerrit

28 April 2013 | Frankrijk, Saint-Jean-Pied-de-Port

Zonnig 25 graden.
We staan om 6.50 op om te ontbijten met brood met choco of kaas en koffie. We vertrekken om 7.40 met een steil pad het stadje uit en een veldweg op richting de D933. We volgen de weg en zijn om 10.30 in Lacarre (9km). We eten bij de kerk fruit en drinken water. We blijven op de D933 en zijn om 12.00 in St. Jean Le Vieux (17km) waar we verschillende bekenden op het terras tegen komen. We lunchen met Orangina, cola , ,croque majeur en een tarte fromage. Na de lunch lopen we over een veldweg tot een kerkje (St. Marie Madeleine). Het laatste stuk na een brug is weer steil en loopt door de historische stadspoort van St Jean Pied de Port. We lopen bet stadje in en bereiken om 14.15 de herberg: Esprit de Chemin met Hollandse hospitaleros (21km). Het is een prachtige en goed georganiseerde herberg . We nemen half pension en een lunchpakket voor de volgende dag. We krijgen een kamer op de begane grond . We gaan na het douchen naar bet pelgrimskantoor waar we horen dat in verband met de slechte weersomstandigheden er niet over de officiële route gelopen mag worden. ( wind, regen en mist). We moeten dus de alternatieve route lopen die langer is en parallel met een autoweg loopt. We zijn wat teleurgesteld maar gaan natuurlijk niet tegen dit advies in. We verkennen later het historische stadje met de vele smalle straatjes uit de 15e eeuw. En bekijken de gotische kerk genaamd de Notre Dame uit de 14/15e eeuw. We drinken een cider op een gezellig terrasje in de zon waar we Arno weer ontmoeten (Duitse medepelgrim). In de herberg werk ik het dagboek bij en Jolanda masseert een van de hospitaleros . Hij heeft een pijnlijke schouder. Voor het eten verzamelen alle pelgrims op het nu overdekte terras en krijgen we een aperatief. We doen een voorstelrondje . Het eten is heerlijk en de avond erg gezellig. Als we om 22.00 naar bed gaan hebben we een voldaan gevoel , we zijn weer thuis.

Jolanda en Gerrit

Lieve familie, vrienden, collega's en relaties. Hier is de weblog van Jolanda en Gerrit. We hebben besloten onze grote passie (camino's lopen) aankomende twee jaar te combineren met een sponsorloop. Plan is om in 2012 en 2013 de 3100 km tussen onze woonplaats Amsterdam en Santiago de Compostela wandelend te overbruggen. Het opgehaalde sponsorgeld is voor de stichting Two sisters. http://www.twosisters-nederland.nl. Daarover later meer. We proberen in de komende tijd tot eind april de grens van Belgie en Frankrijk te bereiken.(totaal ongeveer 500 km) We starten vanaf Amsterdam met het Pelgrimspad dat tot Den Bosch loopt.(203km) Daarna volgen we door Belgie de Via Monastica, die ons via Postel, Namen en Diest richting Rocroi brengt.(grens Belgie en Frankrijk,500km). Op 1 mei vertrekken we dan voor onze lange wandeltocht van minimaal 50 dagen. We nemen de tent mee en zullen net als tijdens onze wandelreis in 2010 ( van Porto, Lissabon naar Santiago en Finisterre in Spanje) overnachten in speciale voor pelgrims georganiseerde overnachtings adressen (vaak in kloosters, abdijen of primitieve herbergen, of bij mensen thuis). We willen dan minimaal 1300 km gaan wandelen zodat we kunnen stoppen in Bergerac (Zuid-Frankrijk). Het restant van Bergerac naar Santiago lopen we dan in het voorjaar van 2013. Tijdens deze reis zullen we jullie op de hoogte houden van onze avonturen via deze weblog. We gaan later ook nog uitleggen hoe jullie ons kunnen sponsoren.

Actief sinds 19 Dec. 2011