Dag 2. Zarautz-Deba 24-48 km - Reisverslag uit Deba, Spanje van Jolanda en Gerrit - WaarBenJij.nu Dag 2. Zarautz-Deba 24-48 km - Reisverslag uit Deba, Spanje van Jolanda en Gerrit - WaarBenJij.nu

Dag 2. Zarautz-Deba 24-48 km

Blijf op de hoogte en volg Jolanda en Gerrit

08 September 2013 | Spanje, Deba

We staan om 7.15 op , drinken koffie en vertrekken om 8 uur. We lopen langs de kathedraal, weer dicht. Daarna lopen we een uur langs de zee naar Getaria, waar we om 9 uur koffie drinken met een tostado. We bezoeken de 14e eeuwse kerk, die vol met bloemen is. De vloer loopt flink af naar het altaar, kortom er is geen ontkomen aan. Om 10.00 lopen we flink stijgend het stadje uit en daarna door een prachtig dal met druiven. Het is flink stijgen en dalen via Askizu naar Zumaia. Bij de haven wordt alles in gereedheid gebracht voor een triatlon. We drinken koffie met iets lekkers en lopen om 10.30 via de gesloten kerk en de supermarkt het stadje uit. Het blijft maar stijgen en we houden regelmatig zicht op de zee. Om 12.00 begint het te regenen, dus de poncho moet aan. De regen maakt het klimmen en dalen over het grof grint en de rotspaden best gevaarlijk. Onderweg zien we grote groepen franse wandelaars. Om 13.00 moeten we bij Elorriaga door een bos, de paden zijn spiegelglad. Om 13.30 komen we bij een wegrestaurant waar we ham met stokbrood eten met een cola en een cola cao om warm te worden. We knappen er goed van op. Om 14.15 gaan we stijgend naar Itziar, en daarna moeten we weer sterk dalend naar Deba. Onderweg glijden we steeds weg op een asfaltweg. Jolanda valt op haar linker arm die later flink dik wordt. Het laatste stuk in Deba is zo steil dat er twee enorme liften zijn. Deba ligt weer aan de zee. Om 15.45 zijn we bij de touristinfo die om 16.00 open gaat. We krijgen voor 2x 5 euro een bed in de alberge municipal, die we via de 2 liften en een steil pad bereiken. We zijn beiden behoorlijk moe, de 24 km voelen als 40 km. Na het douchen rusten we wat en gaan via de 2 liften weer terug naar het centrum voor het welverdiende biertje. We nemen de eerste bar die we tegenkomen, met mega beeldscherm , bestellen ons biertje en nemen er wat pinxtos bij. Ze smaken heerlijk. Daarna maken we een rondje door het stadje . Bij de 13e eeuwse kerk lijkt de gehele bevolking voor de deur te staan. Het is waarschijnlijk een begrafenis. Op het plaza mayor is het gezellg druk. Wat maken die Basken een lawaai. Het tegent weer en we kruipen onder een luifel op een terras en nemen een vino tinto en wat pinxtos, het kost weinig en smaakt heerljk. Om20.30 loopt het terras weer leeg, de tafels worden daarna direct voor het diner gedekt. Via de liften gaan we terug naar de herberg en nemen nog wat koffie en een broodje kaas. Als we om 22.00 naar de kamer gaan liggen de andere 12 pelgrims al te slapen. Jolanda heeft veel last van haar arm, we doen er een rekverband om.

• 09 September 2013 - 21:03

Elvira:

Goh, klinkt weer als een pittige wandeltocht so far. Wat vervelend dat je bent gevallen, Jolanda!
    Leuk om te lezen hoe het jullie vergaat.

Liefs, Elvira

• 11 September 2013 - 11:29

Diana:

Jeetje Jolanda, wat een pech!!!! Hoop dat het rekverbandje helpt en dat het (nood)weer over zal waaien! Probeer te genieten! Liefs Diana

Jolanda en Gerrit

Lieve familie, vrienden, collega's en relaties. Hier is de weblog van Jolanda en Gerrit. We hebben besloten onze grote passie (camino's lopen) aankomende twee jaar te combineren met een sponsorloop. Plan is om in 2012 en 2013 de 3100 km tussen onze woonplaats Amsterdam en Santiago de Compostela wandelend te overbruggen. Het opgehaalde sponsorgeld is voor de stichting Two sisters. http://www.twosisters-nederland.nl. Daarover later meer. We proberen in de komende tijd tot eind april de grens van Belgie en Frankrijk te bereiken.(totaal ongeveer 500 km) We starten vanaf Amsterdam met het Pelgrimspad dat tot Den Bosch loopt.(203km) Daarna volgen we door Belgie de Via Monastica, die ons via Postel, Namen en Diest richting Rocroi brengt.(grens Belgie en Frankrijk,500km). Op 1 mei vertrekken we dan voor onze lange wandeltocht van minimaal 50 dagen. We nemen de tent mee en zullen net als tijdens onze wandelreis in 2010 ( van Porto, Lissabon naar Santiago en Finisterre in Spanje) overnachten in speciale voor pelgrims georganiseerde overnachtings adressen (vaak in kloosters, abdijen of primitieve herbergen, of bij mensen thuis). We willen dan minimaal 1300 km gaan wandelen zodat we kunnen stoppen in Bergerac (Zuid-Frankrijk). Het restant van Bergerac naar Santiago lopen we dan in het voorjaar van 2013. Tijdens deze reis zullen we jullie op de hoogte houden van onze avonturen via deze weblog. We gaan later ook nog uitleggen hoe jullie ons kunnen sponsoren.

Actief sinds 19 Dec. 2011