Diest - Namen 9-10 en 11 maart 2012 (418) - Reisverslag uit Namen, België van Jolanda en Gerrit - WaarBenJij.nu Diest - Namen 9-10 en 11 maart 2012 (418) - Reisverslag uit Namen, België van Jolanda en Gerrit - WaarBenJij.nu

Diest - Namen 9-10 en 11 maart 2012 (418)

Door: jolandagerrit2sisters

Blijf op de hoogte en volg Jolanda en Gerrit

15 Maart 2012 | België, Namen

Etappe Diest-Neerlinder 27/360 km.
Zaterdagochtend 9 maart staan we om 5.40 uur weer op perron 5 te wachten op de trein naar Antwerpen die ons uiteindelijk naar Diest gaat brengen. We gaan weer 3 dagen wandelen. Het is mooi weer en we zijn al snel in het centrum op het plein waar we koffie drinken. Ik bestel een cappuccino en krijg een heerlijke koffie met een dot echte slagroom. Bij de koffie kregen we ook een eetbaar soort klein cupje gevuld met advocaat en slagroom. Hmmm, en het is pas 9.45 uur. Bijna huppelend gaan we op weg. Buiten Diest hebben we de eerste beklimmingen van onze reis. We moeten de Kloosterberg en de Kluisberg over. Vandaag hebben we verder voor het eerst een beetje een probleem wat betreft de 1e overnachting. De adressen die we gemaild hebben zitten vol Het is dus onduidelijk waar we vanavond kunnen slapen. De route gaat nu voornamelijk door kale boomgaarden en mooie glooiende heuvels. Zo rond 15.00 uur hebben we een beetje in beeld waar onze eindplaats zou kunnen zijn . Na een paar telefoontjes hebben we een slaapplek in Neerlinter gevonden Na een lange wandeldag (27km) en met wat hulp van een aardige Belg worden we zeer vriendelijk ontvangen bij de B&B de Leeuwenberg. We hebben een mooie kamer met tv en badjassen en na een douche en een kop koffie zijn we weer zo fris als een hoentje. Onze gastheer laat ons kiezen wat we willen eten. We maken de keus : stoofvlees met een heerlijke jus, rode kool en aardappelen met een heerlijk toetje van rijstepap met bruine suiker. We zitten tenslotte vlak bij Tienen , de suikerstad. Om 23.00 uur rollen we voldaan in bed.
Neerlinter-Pietrain. 23/383 km.
De volgende ochtend vertrekken we na de betaling van 130 euro en een geweldig ontbijt richting de tappenflap . Dit was een heerlijk maar ook kostbare overnachting. Dit kunnen we niet elke keer doen. Dus beter opletten op de prijzen of er van te voren goed naar vragen. We lopen door het stadje Oplinter naar Tienen. Daar staat een prachtige kathedraal in Romaans/Gotische stijl op de Grote Markt. We gaan naar binnen. Er is net een begrafenisdienst aan de gang. Ondanks dat we het teken krijgen om de kerk binnen te gaan doen we het niet. We gaan eerst maar eens koffie drinken. Ook hier zitten weer Hollanders die reageren op mijn jasje met Amsterdam op mijn rug. Ja, we komen helemaal wandelend uit Amsterdam. We gaan weer verder, het begint een beetje te motregenen en we willen onze poncho’s aan gaan doen. Gerrit ziet dan plotseling zijn favoriete logo: de Lidl. En ja hoor, aan de overkant van de straatweg is een grote supermarkt. We gaan wat lunchboodschappen doen en als we buiten zijn is het weer droog. Volgende stop is Hoegaarden waar we om 13.30 uur een cafeetje vinden waar we een biertje drinken met de naam van deze stad. Het café is wat smoezelig, net als het stadje trouwens. Maar misschien komt dit wel door het miezerige weer. Er zitten een aantal mannen in het café te kaarten. Je hoort Frans met af en toe een Nederlandse kreet. Hoegaarden ligt inderdaad op de taalgrens. De hoofdstraat is opengebroken, het miezert weer en we hebben beiden geen zin om het centrum te gaan bekijken. We gaan dus verder en lopen langs de oude spoorlijn Tienen-Namen. Het is dan 14.30 uur. Ons overnachtingsadres ligt een stukje van de route af en we besluiten de spoorlijn te verlaten en met de autokaart, waar Pietrain nog net opstaat, en de I-Phone ons overnachtings adres te vinden. We lopen door dorpjes met namen als Saint Jean Geest en vinden uiteindelijk de Rue de Mont 10 in Pietrain waar we vanavond gaan eten en slapen. We worden ontvangen door een oudere man die gelukkig ook nog Nederlands praat. We krijgen een kamer. We maken gebruik van het aanbod hier mee te eten. De heer des huizes heeft voor ons gekookt en we zitten in de huiskamer met zijn tweeën aan de tafel. We krijgen soep, een soort rollade met champignons en aardappelgratin taartje. We zitten met de fles wijn nog een tijdje aan tafel te praten tot we horen dat meneer nog steeds in de keuken zit. Zou hij op ons zitten wachten? We nemen daarom de rest van de fles mee naar de kamer. De volgende ochtend om 8.00 uur staat er een lekker ontbijt voor ons klaar en om 8.45 uur nemen we afscheid en gaan we weer verder.

Pietrain-Namen. 35/418 km.
Vandaag een lange route die voor het grootste deel (33 km) bestaat uit een lange recht doorgaand pad. Het is de vroegere spoorlijn die van Tienen naar Namen loopt. Gisteren liepen we daar ook al een stuk over. Eerst moeten we echter van de overnachtingsadres weer op de route komen. Gerrit had al gezien dat er een op de kaart een smal lijntje richting het zuiden liep. Ondanks dat de I-Phone geen route kon vinden toch maar op pad. We gokken wel hoever we kunnen komen. Met een heerlijk zonnetje schuin in de rug en het geluid van vogeltjes om ons heen beginnen we onze wandeling van vandaag. De weg bestaat uit een breed kiezelpad dat slingerend door de glooiende weilanden in ieder geval richting het zuiden loopt. Met een beetje zoeken komen we uiteindelijk bij Molenbais Saint Pierre weer op de eerder genoemde spoorlijn. We lopen dus uren rechtdoor over deze oude spoorlijn. Gelukkig zijn sommige oude stationnetjes omgebouwd tot cafe’s. Zo vinden we er een in in Ramilles waar we een lauw bakje koffie drinken. Daarna weer verder alsmaar rechtdoor. Gelukkig is er wel veel te zien onderweg en groet iedereen gezellig : Bonjour"" naar elkaar. Om het lange stuk wat beter aan te kunnen lopen we iedere keer een uur en stoppen dan 5 minuten om wat te drinken en even de rugzak af te doen. We oefenen tenslotte nu bijna met volle bepakking en dat ga je toch wel voelen. Alleen het tentje ontbreekt nog. Om 13.00 uur komen we in Egheze aan. Daar worden net de kraampjes van de lokale markt opgeruimd. In het plaatselijke cafe bestellen we soep en cola. De soep bestaat uit een cup-a-soup die we met een grote lepel moeten oplepelen. Om 13.30 uur gaan we weer verder. We moeten nu een omweg maken om de suikerfabriek. Het stinkt hier echt, we kunnen ons niet voorstellen dat de bereiding van suiker gepaard gaat met zoveel stank. Daarna weer terug op het spoor. Het is inmiddels 16.30 uur en we hebben het allebei met deze lange spoorlijn wel een beetje gehad. Deze dag is erg lang en vooral laatste stuk erg eentonig. Pas om 18.00 uur bereiken we de stad Namen, tevens eindpunt van dit weekend. Gelukkig loopt de route langs het station. We hadden al kaartjes online gekocht, en dat scheelt altijd veel zoekwerk. We nemen de trein van 18.30 uur richting Luik en stappen in het mooie station gemaakt door Calatrava over op een trein die ons naar Maastricht brengt. In die trein kijk je met verbazing naar de heen en weer lopende jongeren die een beetje een kat en muis spelletje spelen met zowel de douane als de controleur. We moeten ook allemaal ons paspoort laten zien. Bijzondere ervaring. In Maastricht hebben we een verbinding rechtstreeks naar Amsterdam, dachten we. Want de vermelding dat er bussen onderweg werden ingezet klopte. In Den Bosch met zijn allen uit de trein. We worden door middel van goede aanwijzingen naar klaarstaande bussen geleid die ons naar Utrecht brachten. Daar weer op de trein naar Amsterdam gestapt. Om 23.50 uur zijn we weer op het Centraal en wandelen we het laatste stuk naar huis. Totaal weer 85 km gewandeld. Het volgende en tevens laatste wandelweekend gaan we vanaf vrijdag 30 maart lopen. We komen dan tot een stadje 28 km voor Rocroi. We stoppen daar omdat er vanuit Rocroi geen trein rijdt.

Verslag uit: België, Namen

wandelreis van Amsterdam naar Santiago

Onze uitdaging is te wandelen van onze woonplaats Amsterdam naar Santiago de Compostela. (3100km) We gaan onze reis koppelen aan een goed doel. Two-sisters nederland. Zie ook: http://www.twosisters-nederland.nl. Dit is een stichting, waar Jolanda bestuurslid van is. Het doel van deze stichting is het ophalen van geld voor de ondersteuning en scholing van aidswezen in White River, Zuid-Afrika. Jullie uitdaging is geld over te maken naar een nog nader te vermelden rekeningnummer van de stichting voor elke gelopen kilometer die we gaan afleggen. Daarover later meer. Ons wandelplan bestaat uit 3 delen. 1e deel: We lopen het pelgrimspad van Amsterdam naar Den Bosch. We zijn hier inmiddels al mee begonnen. In de vrije weekenden volgend jaar proberen we de Via Monastica te wandelen. Deze loopt van Den Bosch, via Postel en Namen naar Rocroi. Dit ligt op de grens van België en Frankrijk. 2e deel: Op 1 mei starten we vanaf Rocroi en lopen via Reims , de GR 654 naar Bergerac. We hopen dan 1300km te hebben gewandeld en zijn dan inmiddels in het zuiden van Framkrijk. Het laatste deel van Bergerac naar Santiago lopen we dan in het voorjaar van 2013. Tot zover onze plannen. Via deze weblog gaan we jullie op de hoogte houden van onze avonturen op deze lange uitdagende weg.

22 December 2012

Ma 19 juni. Dag 53. Aiguillon-Port St. M 13/1770km

19 Juni 2012

Zo. 18 juni. Dag 52. Laparade-Aiguillon 23/1757 km

19 Juni 2012

Za 17 juni. Dag 51. Canon-Laparade 40/1734km.
Jolanda en Gerrit

Lieve familie, vrienden, collega's en relaties. Hier is de weblog van Jolanda en Gerrit. We hebben besloten onze grote passie (camino's lopen) aankomende twee jaar te combineren met een sponsorloop. Plan is om in 2012 en 2013 de 3100 km tussen onze woonplaats Amsterdam en Santiago de Compostela wandelend te overbruggen. Het opgehaalde sponsorgeld is voor de stichting Two sisters. http://www.twosisters-nederland.nl. Daarover later meer. We proberen in de komende tijd tot eind april de grens van Belgie en Frankrijk te bereiken.(totaal ongeveer 500 km) We starten vanaf Amsterdam met het Pelgrimspad dat tot Den Bosch loopt.(203km) Daarna volgen we door Belgie de Via Monastica, die ons via Postel, Namen en Diest richting Rocroi brengt.(grens Belgie en Frankrijk,500km). Op 1 mei vertrekken we dan voor onze lange wandeltocht van minimaal 50 dagen. We nemen de tent mee en zullen net als tijdens onze wandelreis in 2010 ( van Porto, Lissabon naar Santiago en Finisterre in Spanje) overnachten in speciale voor pelgrims georganiseerde overnachtings adressen (vaak in kloosters, abdijen of primitieve herbergen, of bij mensen thuis). We willen dan minimaal 1300 km gaan wandelen zodat we kunnen stoppen in Bergerac (Zuid-Frankrijk). Het restant van Bergerac naar Santiago lopen we dan in het voorjaar van 2013. Tijdens deze reis zullen we jullie op de hoogte houden van onze avonturen via deze weblog. We gaan later ook nog uitleggen hoe jullie ons kunnen sponsoren.

Actief sinds 19 Dec. 2011