dag 11,12 en 13 Middelbeers- Zichem - Reisverslag uit Zichem, België van Jolanda en Gerrit - WaarBenJij.nu dag 11,12 en 13 Middelbeers- Zichem - Reisverslag uit Zichem, België van Jolanda en Gerrit - WaarBenJij.nu

dag 11,12 en 13 Middelbeers- Zichem

Door: jolandagerrit2sisters

Blijf op de hoogte en volg Jolanda en Gerrit

29 Februari 2012 | België, Zichem

Dag 11,12 en 13.
24-02-2012 Middelbeers-Postel-Geel- Zichem . 32 km /280 km

Het is vrijdag 24 februari en we staan om 6.50 uur op het Central Station van Amsterdam. We zijn op weg naar Middelbeers om weer een etappe te gaan wandelen. Dit keer gaan we 3 dagen op pad. Met de trein en lokale bussen uiteindelijk weer terug op het parcours. Eerst maar eens koffie drinken. Dat doen we in de Jacobushoeve in Vessem, heerlijke koffie in een ruimte die gerund wordt door vrijwilligers. Na een kijkje in de wereldwinkel die ze ook runnen en het kopen van gelukspoppetjes en een stuk fairtrade chocolade gaan we echt op pad. Eerst weer een stuk langs de kleine Beerse ( riviertje) en ja hoor weer door de blubber en zelfs door het water. 0m 12.30 uur is in Duizel het café dicht . We kwamen tot ontdekking dat ze bijna allemaal dicht waren na het carnaval van afgelopen weekend. Uiteindelijk was de eerste plek waar we iets konden eten pas rond 14.30 op de Postelse weg. We passeren om 16.00 de Belgische grens, een speciaal moment. Om 16.45 uur komen we toch redelijk uitgewoond na deze lange dag bij de abdij van Postel, waar we gaan overnachten. We trekken aan de lange kettingbel bij de hoofdtoegangsdeur en horen de bel ver en hard doorklinken. Na een tijdje zwaait de deur open en worden we eerst door een soort bediende ontvangen. Daarna krijgen we een kopje koffie aangeboden en hebben een kort gesprek met een andere bediende die ons ook naar de kamer brengt. Tot onze verrassing krijgen we een verwarmde maar sobere 2-persoons kamer . We kunnen ons opfrissen en schuiven om 18.30 uur aan bij de rest van het gezelschap. Daar ontmoeten we pater Benny, een amusante witte pater, die de gastenbegeleiding doet. Na een wat lang gebed, eten we een hamburger, brood met kaas of worst of zoetigheid. Er is ook koffie of thee en een appel als toetje. Er komen vanavond een aantal mensen voor een training, en er is ook een man die aan twee jonge kerels een soort cursus verklarend Bijbellezen geeft. We luisteren mee omdat we gezamenlijk in de zelfde ruimte zitten. Wel onder het genot van een heerlijk Postelbiertje en onze meegebrachte nootjes. Rond 23.00 uur gaan we, na een korte discussie over het geloof, de kamer weer opzoeken. De volgende dag zijn we al wakker en opgestaan als er luide klassieke muziek door de gangen schalt. Het is dan 7.30 uur. Om 8.15 is het ontbijt. We ontbijten met ongeveer 15 personen. Ik zit naast een man die als zendeling naar Zaïre ( nu Kongo) is geweest. Net als gisteravond is het de bedoeling dat je samen de vaat doet en de tafel weer gedekt wordt voor de volgende maaltijd. Het gaat weer razendsnel onder de bezielende leiding van pater Benny. Erg gezellig. Om 9.15 uur verlaten we de abdij. Wat een bijzondere overnachting was dit.

25-02-2012 Postel-Geel. 29km/307 km
Donderdagavond hadden we gezien dat ons volgende overnachtingadres niet echt op de route lag. Wel in Geel maar helemaal aan de andere kant (Noord-Westen) De route liep aan de zuid/ oostelijke kant. Maar niet getreurd. Onder bezielende leiding van Gerrit die een autokaart van België had meegenomen en een kompas hebben we onze eigen route bepaald. Voordeel was dat we in plaats van weer door weilanden en bos nu wel door wat dorpen heen kwamen waar in tegenstelling tot in Brabant er veel winkeltjes zijn en volop cafés die ook om 10.00 open zijn.
In Witgoor (7 km) was er koffie en in Dessel kochten we heerlijke broodjes met ham. Na een spannende omweg kwamen we uiteindelijk bij het kanaal die eindeloos rechtdoor liep. We begonnen bij sluis 3, bij sluis 7 dronken we nog maar eens koffie met heerlijk gebak, het was inmiddels weer 15.00 uur. Rond 17.00 en nabij sluis 9, vonden we eindelijk de afslag naar de pipowagen. De wagen stond in de tuin van een boerenhoeve. Na de koffie en hartelijk ontvangst mochten we hun fietsen lenen om iets te gaan eten in de stad. Het was toch meer dan de 4 km naar het dorp wat vooraf beweerd werd. Gelukkig konden we zitten en hoefden niet meer te lopen. Na een heerlijke shoarma schotel en een toevallige ontmoeting met een Hagenees die daar in een avondwinkel werkte fietsten we terug naar onze pipowagen.
Na een douche en nog een koffie samen met de verhuurders zijn we naar onze wagen gegaan. Het was koud maar goed te doen met een dubbel dekbed en een paar rumcola’s.
Heerlijk geslapen.

26-02-2012 Geel-Zichem 26 km/333 km.
Om 8.00 uur werd het ontbijt geserveerd in de keuken van de familie. Heerlijk zelfgebakken brood. Na nog een gezellig gesprek weer op weg. Door de omweg van gisteren was het weer even zoeken om op de route te komen. Onderweg koffie met appeltaart gegeten en een eerder gekocht stokbrood. De route liep nu langs de abdij van Tongerlo (12.00 ) die helaas dicht was en via Westerloo naar de abdij van Averbode ( 16.00 uur) . Daar staan tegenover de abdij allerlei ijskraampjes. Dus ook maar een lekker ijsje gegeten. Om 17.15 uur waren we bij het station van Zichem, ons eindpunt van deze trip. Nu nog naar huis. De boemel naar Aarschot zat overvol, en de trein van Aarschot naar Antwerpen ging prima. Hoefden niet lang te wachten. In Antwerpen was het anders. De intercity naar Amsterdam van 20.00 uur was “afgelast” volgens het mededelingenbord. We moesten dus ruim een uur wachten. Dit hebben we eerst met een lekker broodje en later in een café op de Grote Markt met een biertje en ons favoriete spelletje “Angry Birds” op mijn IPhone doorgebracht. De tijd vloog voorbij. Om 21.00 uur stond het perron vol mensen maar gelukkig hadden we allebei wel een zitplaats. Om 23.45 uur waren we weer in de Anjeliersstraat.
Het was een pittig weekend met bijzonder overnachtingen. Goed weer gehad, met zelfs zonnige perioden. Nu een week rust en dan gaan we 9,10 en 11 maart weer verder.

• 02 Maart 2012 - 13:56

Lenie:

Ja ik heb jullie nu kunnen volgen.
    leuk hoor. wat spannend als je niet weet wat je al zo mee maakt op je pad.
    Tot de volgende reisverslag....
    groetjes
    Lenie

• 22 Maart 2012 - 19:56

Agnes:

Beste Gerrit en Jo,
    Was erg leuk en amusant de verslagen van jullie wandelingen en begrijp dat jullie er veel plezier bij hebben. Ondertussen bouwen jullie ook nog even een bere conditie op.
    Top hoor,
    Natuurlijk gaan we jullie supporten.

Hoor en lees graag jullie verdere reisverslag
    groeten Agnes en Nico

Verslag uit: België, Zichem

wandelreis van Amsterdam naar Santiago

Onze uitdaging is te wandelen van onze woonplaats Amsterdam naar Santiago de Compostela. (3100km) We gaan onze reis koppelen aan een goed doel. Two-sisters nederland. Zie ook: http://www.twosisters-nederland.nl. Dit is een stichting, waar Jolanda bestuurslid van is. Het doel van deze stichting is het ophalen van geld voor de ondersteuning en scholing van aidswezen in White River, Zuid-Afrika. Jullie uitdaging is geld over te maken naar een nog nader te vermelden rekeningnummer van de stichting voor elke gelopen kilometer die we gaan afleggen. Daarover later meer. Ons wandelplan bestaat uit 3 delen. 1e deel: We lopen het pelgrimspad van Amsterdam naar Den Bosch. We zijn hier inmiddels al mee begonnen. In de vrije weekenden volgend jaar proberen we de Via Monastica te wandelen. Deze loopt van Den Bosch, via Postel en Namen naar Rocroi. Dit ligt op de grens van België en Frankrijk. 2e deel: Op 1 mei starten we vanaf Rocroi en lopen via Reims , de GR 654 naar Bergerac. We hopen dan 1300km te hebben gewandeld en zijn dan inmiddels in het zuiden van Framkrijk. Het laatste deel van Bergerac naar Santiago lopen we dan in het voorjaar van 2013. Tot zover onze plannen. Via deze weblog gaan we jullie op de hoogte houden van onze avonturen op deze lange uitdagende weg.

22 December 2012

Ma 19 juni. Dag 53. Aiguillon-Port St. M 13/1770km

19 Juni 2012

Zo. 18 juni. Dag 52. Laparade-Aiguillon 23/1757 km

19 Juni 2012

Za 17 juni. Dag 51. Canon-Laparade 40/1734km.
Jolanda en Gerrit

Lieve familie, vrienden, collega's en relaties. Hier is de weblog van Jolanda en Gerrit. We hebben besloten onze grote passie (camino's lopen) aankomende twee jaar te combineren met een sponsorloop. Plan is om in 2012 en 2013 de 3100 km tussen onze woonplaats Amsterdam en Santiago de Compostela wandelend te overbruggen. Het opgehaalde sponsorgeld is voor de stichting Two sisters. http://www.twosisters-nederland.nl. Daarover later meer. We proberen in de komende tijd tot eind april de grens van Belgie en Frankrijk te bereiken.(totaal ongeveer 500 km) We starten vanaf Amsterdam met het Pelgrimspad dat tot Den Bosch loopt.(203km) Daarna volgen we door Belgie de Via Monastica, die ons via Postel, Namen en Diest richting Rocroi brengt.(grens Belgie en Frankrijk,500km). Op 1 mei vertrekken we dan voor onze lange wandeltocht van minimaal 50 dagen. We nemen de tent mee en zullen net als tijdens onze wandelreis in 2010 ( van Porto, Lissabon naar Santiago en Finisterre in Spanje) overnachten in speciale voor pelgrims georganiseerde overnachtings adressen (vaak in kloosters, abdijen of primitieve herbergen, of bij mensen thuis). We willen dan minimaal 1300 km gaan wandelen zodat we kunnen stoppen in Bergerac (Zuid-Frankrijk). Het restant van Bergerac naar Santiago lopen we dan in het voorjaar van 2013. Tijdens deze reis zullen we jullie op de hoogte houden van onze avonturen via deze weblog. We gaan later ook nog uitleggen hoe jullie ons kunnen sponsoren.

Actief sinds 19 Dec. 2011