De route, informatie - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Jolanda en Gerrit - WaarBenJij.nu De route, informatie - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Jolanda en Gerrit - WaarBenJij.nu

De route, informatie

Blijf op de hoogte en volg Jolanda en Gerrit

13 December 2016 | Nederland, Amsterdam

De Via Francigena ook wel bekend als de weg naar Rome

De Via Francigena is de middeleeuwse weg die het Engelse Canterbury verbond met Rome. De route loopt achtereenvolgens door Engeland, Frankrijk, Zwitserland en uiteindelijk Italië. In het jaar 900 werd deze route voor het eerst beschreven en vandaag de dag is ze een onderdeel van het Europese culturele erfgoed. Jaarlijks trokken tienduizenden pelgrims langs deze route zuidwaarts naar het graf van de apostels Petrus en Paulus in Rome. Terwijl handelswaar en kooplui noordwaarts stroomden, naar de rijke havensteden van Noord Frankrijk en Vlaanderen. Het is langs de Via Francigena dat noord Europese kunstenaars, zoals Durer en Rubens reisden, om de wonderen van de Italiaanse renaissance te bestuderen. Van het eeuwenoude Canterbury trekt de Via Francigena naar de witte kliffen van Dover, waar we, net als honderduizenden pelgrims voor ons, het kanaal oversteken. Door Frans Vlaanderen en de Artois loopt de route langs de slagvelden van wereldoorlog I naar de champagne en de majestueuze middeleeuwse stad Reims. De Via Francigena trekt verder naar het zuiden en gaat over de uitlopers van de Jura richting de Alpen . Via een hoge pas dalen we af naar het prachtige gelegen Lausanne. Na het meer van Geneve gevolgd te hebben klimt de Via Francigena steil naar de wereldberoemde Sint Bernards pas en steken we de grens met Italië over. Via de universiteitssteden Aosta en Vercelli en langs de loop van de Po gaan we richting Toscane. Via oude romeinse heirbanen en de beroemde strata Bianca van Toscane bereiken we de vruchtbare streek van de Lazio en het eeuwige Rome, de eindbestemming van onze tocht.

• 14 December 2016 - 08:13

Cees Burger:

Prachtig plan! Lijkt me heel leuk, maar het is wel een flinke klus. Wat zullen jullie weer veel gaan beleven!
    Ik ben zeer benieuwd naar de reisverhalen.
    Alle succes van de werelden ik wens jullie aan prachtige reis!
    Heel veel wandelplezier.
    Groeten,
    Cees.

• 14 December 2016 - 08:31

Jose:

Weer een prachtig plan, uitdagende tocht lijkt me! Heel veel succes, prachtige reis toegewenst en we gaan jullie weer volgen.
    Liefs Rob en Jose

• 14 December 2016 - 09:21

Peerke:

wat zullen jullie het weer voor je kiezen krijgen alle bewondering hoor.
    Heel Heel veel succes.P

• 14 December 2016 - 22:47

Ria Baalman:

Veel succes !!!!!

• 15 December 2016 - 08:26

Marianne Heidema:

Ja, dat wordt een interessante reis - nogmaals succes en natuurlijk ook veel plezier!

• 15 December 2016 - 12:32

Yvette Kusters:

Ik ben weer zeer benieuwd naar jullie verhalen. Heel veel wandel plezier!

• 19 December 2016 - 18:43

Pieter Jongkind:

Een uitdagende onderneming.
    Ik wens jullie veel plezier en ben benieuwd naar de verhalen!
    Groet, Pieter Jongkind (Parteon)

Jolanda en Gerrit

Lieve familie, vrienden, collega's en relaties. Hier is de weblog van Jolanda en Gerrit. We hebben besloten onze grote passie (camino's lopen) aankomende twee jaar te combineren met een sponsorloop. Plan is om in 2012 en 2013 de 3100 km tussen onze woonplaats Amsterdam en Santiago de Compostela wandelend te overbruggen. Het opgehaalde sponsorgeld is voor de stichting Two sisters. http://www.twosisters-nederland.nl. Daarover later meer. We proberen in de komende tijd tot eind april de grens van Belgie en Frankrijk te bereiken.(totaal ongeveer 500 km) We starten vanaf Amsterdam met het Pelgrimspad dat tot Den Bosch loopt.(203km) Daarna volgen we door Belgie de Via Monastica, die ons via Postel, Namen en Diest richting Rocroi brengt.(grens Belgie en Frankrijk,500km). Op 1 mei vertrekken we dan voor onze lange wandeltocht van minimaal 50 dagen. We nemen de tent mee en zullen net als tijdens onze wandelreis in 2010 ( van Porto, Lissabon naar Santiago en Finisterre in Spanje) overnachten in speciale voor pelgrims georganiseerde overnachtings adressen (vaak in kloosters, abdijen of primitieve herbergen, of bij mensen thuis). We willen dan minimaal 1300 km gaan wandelen zodat we kunnen stoppen in Bergerac (Zuid-Frankrijk). Het restant van Bergerac naar Santiago lopen we dan in het voorjaar van 2013. Tijdens deze reis zullen we jullie op de hoogte houden van onze avonturen via deze weblog. We gaan later ook nog uitleggen hoe jullie ons kunnen sponsoren.

Actief sinds 19 Dec. 2011